Sunday, March 29, 2009

DEBARAN YANG TERJAWAB





MINGGU YANG PENUH PERISTIWA

Dua peristiwa penting berlaku sepanjang minggu lalu. Pertama Perhimpunan Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA) yang berlangsung pada 22 Mac di Kompleks Sukan TNB, Jalan Bangsar dan kedua, Perhimpunan Agung UMNO di PWTC dari 24 hingga 28 Mac 2009.

2. Saya terlibat sebagai pengerusi penganjur dalam perhimpunan PERKASA dan selaku perwakilan Gombak dalam perhimpunan agung UMNO.

3. Pada 24 Mac jam 2.15 petang pula saya diundang oleh Radio 24 Bernama untuk menghadiri temuramah siaran langsung mengenai perkembangan politik tanah air. Saya meninggalkan pesanan kepada para perwakilan UMNO supaya membuat pilihan kepimpinan yang tepat dalam Persidangan Agung UMNO yang berlangsung. UMNO akan hancur sekiranya perasuah dipilih. Banyak juga respon yang baik daripada pendengar yang sempat mendengar siaran yang hampir satu jam itu.

4. Bagi saya kedua-dua pertubuhan ini ditubuhkan bagi maksud memperjuangkan hak dan kepentingan bangsa Melayu dan Pribumi yang merupakan tonggak kekuatan serta kestabilan Malaysia. Perkasa sebagai pendesak dan UMNO sebagai Pelaksananya.

5. Keletihan badan akibat penganjuran program PERKASA rasa hilang akibat dibajai fikiran dan semangat tentang perjuangan bangsa dan agama. Lagi pun seronok bertemu dengan kawan-kawan lama dalam pelbagai kedudukan dan jawatan setelah sekian lama saya tidak menghadirkan diri ke Persidangan Agung UMNO di bawah pimpinan Abdullah Ahmad Badawi.

6. Saya sempat merayau ke gerai-gerai yang nyata kemas dan tersusun atur di dalam dan luar bangunan PWTC. Banyak sekali barang jualan ‘produk Melayu’ secara kecil-kecilan dipamirkan. Suatu yang ketara ialah tidak ramai orang yang membeli belah. Ramai yang hadir semata-mata untuk mengikuti persidangan yang penuh debaran peralihan kuasa. Mungkin kerana kemerosotan ekonomi dan kekurangan kuasa beli.

7. Saya sempat singgah beberapa gerai-gerai buku untuk mendapatkan naskah untuk koleksi peribadi. Persidangan kali ini banyak dibekalkan dengan buku-buku politik, maklumat institusi dan agama yang diberikan kepada para perwakilan.

8. Tetapi di salah satu gerai yang menarik perhatian saya ialah gerai Institut Terjemahan Negara Malaysia. Banyak buku-buku bernilai yang diterjemahkan daripada bahasa Inggeris ke bahasa Melayu dengan baik. Antaranya tulisan Edward Said, John Esposito dan lain-lain.

9. Saya tertarik kepada naskah Perjanjian dan Dokumen Lama Malaysia dari tahun 1791 – 1965. Saya banyak membaca tentang wujudnya perjanjian-perjanjian antara Raja-Raja Melayu dengan penjajahan Inggeris yang menyebabkan negara ini tergadai. Namun melalui pembacaan buku ini saya dapat merasakan bagaimana mudahnya bangsa Melayu dipermainkan akibat kekurangan pendidikan dan desakan wang dan mungkin ugutan.

10. Antara perjanjian yang paling ketara ialah Perjanjian antara Great Britain dengan Johor, 1824. Sultan Hussain Muhammad Shah hanya menerima sejumlah wang sebanyak 33,200 dolar Sepanyol bersama gaji baginda sepanjang hayat sebanyak 1,300 dolar Sepanyol sebulan untuk menyerahkan Pulau Singapura bersama-sama laut, selat dan pulau-pulau kecil bersebelahannya dalam lingkungan sepuluh batu geografi dari pantai pulau utama Singapura.

11. Kesannya sampai sekarang. Kita kalah dalam pertarungan Pulau Batu Putih dalam tuntutan mahkamah antarabangsa. Sedihkan?

12. Persidangan UMNO dipenuhi dengan rasa cemas dan gelisah tentang bagaimana keputusan yang bakal dibuat oleh perwakilan mengenai pemilihan kepimpinan negara. Sambutan para pemerhati luar terhadap persidangan kali ini cukup luar biasa. Begitu ramai sekali yang hadir hingga setiap laluan menjadi sesak. Ternyata keputusannya tidak mengecewakan. Najib-Mahyuddin terpilih sebagai gandingan mantap UMNO menghadapi cabaran politik baru.

13. Saya juga kecewa dengan ucapan-ucapan perwakilan yang ternyata merosot kualiti perbincangannya berbanding yang pernah saya dengar di era Mahathir-Anwar sebagai pimpinan UMNO. Banyak isu-isu penting tidak dibentangkan dengan baik dan tersusun. Tetapi ada juga pengubatnya apabila mendengar ucapan-ucapan daripada sahabat-sahabat lama seperti Zubir Embong dari Terengganu, Man Pen dari Kedah dan Shafie Afdhal yang menang Naib Presiden dari Sabah.

14. Namun pujian harus diberikan kepada Setiausaha Agung UMNO kerana persiapan perjalanan mesyuarat UMNO begitu kemas dan profesional sekali. Saya tertarik dengan persiapan pentas utama dan persekitaran dewan serta penggunaan teknologi maklumat yang canggih. UMNO sudah di ‘rebranding’ dari segi imej dan pakej luarannya. Yang perlu disegerakan adalah perangai pemimpin dan ahli-ahlinya. Disinilah program latihan UMNO perlu disegerakan.


15. Saya sempat juga singgah ke kamar Datuk Ali Rustam untuk bertanya kabar tentang bagaimana reaksi beliau selepas tidak dibenarkan bertanding oleh Jawatankuasa Lembaga Disiplin UMNO. Saya pernah bersama Ali semasa dalam Majlis Belia Malaysia (MBM) untuk memberi laluan kepada beliau sebagai Presiden MBM dan saya selaku Setiausaha Agung.

16. Beliau ternyata kecewa tetapi berikrar akan meneruskan perjuangannya bersama-sama UMNO. Saya menasihatkan beliau supaya mengawal pengikut-pengikutnya supaya jangan membuat apa-apa tindakan yang boleh memburukan lagi keadaan. Nampaknya nasihat ini berkesan.

17. Saya juga tidak terkejut dengan kemenangan Khairy Jamaluddin kerana beliau seorang yang pintar berpolitik walaupun caranya agak kasar. Beliau yang mengaturkan agar Khir Toyo harus berperanan sebagai pemecah undi antara beliau dan Mukhriz. Khir sedar yang Khairy tidak mungkin memberi laluan bersama Mukhriz. Namun demikian, Mukhriz punyai kelemahan tersendiri.

18. Banyak rungutan didengar selepas kemenangan Khairy antaranya taburan wang sogokan di saat akhir dan sebagainya. Beliau juga merupakan calon yang tidak popular di kalangan rakyat dan ahli-ahli UMNO. Ini terbukti apabila beliau sering di ‘boo’ oleh perwakilan dan pemerhati apabila setiap kali namanya disebut oleh para pembahas atau pengerusi mesyuarat. Tetapi lebih 40% perwakilan pemuda memilih beliau.

19. ‘Surprised entry’ Tun Mahathir merupakan hadiah dan pengsahan terhadap kepimpinan Najib-Mahyuddin. Kehadiran tiba-tiba beliau memberikan suntikan baru pada UMNO terutama apabila Tun, Pak Lah dan Najib sebaris diatas pentas bermaaf-maafan dan berpelukan. Beliau dikatakan akan masuk UMNO dibawah kepimpian Najib-Mahyuddin. Namun beliau dikatakan meletakkan syarat. Saya rasa antara syaratnya adalah beliau tidak mahu melihat pemimpin yang rasuah dipilih dalam barisan cabinet Najib yang baru.


20. 29 Mac merupakan penamaan calon bagi Bukit Selambau di Kedah, Bukit Gantang di Perak dan Batang Ai di Sarawak. Pilihanraya kecil ini amat menarik kerana ia merupakan satu ujian bagi UMNO dan Barisan Nasional selepas dipimpin oleh satu saf baru yang dikehendaki oleh Najib.

21. Jika BN kalah maka ia menunjukkan rakyat tidak mempedulikan apa yang berlaku dalam persidangan UMNO. Rakyat sudah berpatah arang dengan UMNO. Tetapi jika BN menang, maka Pakatan Rakyat terutama pemimpinnya, Anwar Ibrahim akan menghadapi suatu masadepan yang gelap dalam percaturan politik yang akan datang.






2 comments:

Nasionalis said...

Syarat Tun mungkin jambatan Johor

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

salam Datuk,

Apa khabar? Saya tidak pergi PAU kerana hambatan kerja. Walau apa pun, masih sempat mengikuti perkembangan PAU melalui saluran TV.

Terharu, Sebak dan Insaf.

Satu tepukan gemuruh menyambut kedatangan Tun Dr Mahathir Mohamed dan isterinya Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali ke hari akhir Perhimpunan Agung UMNO,di Dewan Merdeka PWTC. Ianya adalah satu kejutan kerana Tun Mahathir turut tidak hadir pada hari pembukaan mesyuarat Perhimpunan Agung UMNO.

Beliau menafikan ketidak hadirannya disebabkan kekalahan Mukriz tetapi kerana Pemuda UMNO secara langsung dan terbuka merestui politik rasuah. Ianya merujuk kepada kemenangan Khairy Jamaluddin walaupun KJ didapati terlibat dengan politik wang tetapi hanya diberi amaran oleh Lembaga Disiplin UMNO. Dalam pada masa yang sama KJ berjaya menjadi ketua pemuda setelah mendapat keuntungan daripada pecahan undi kepada Khir Toyo dan Mukhriz sendiri.

Hari ini Tun hadir untuk memberi sokongan kepada Najib sebagai presiden UMNO yang baru. Tun juga tetap mendesak agar jawatan Perdana Menteri diserahkan dengan segera kepada Najib bagi memudahkan urusan mentadbir negara dan sebagai persediaan mengempur menghadapi 3 pilihanraya kecil di 3 kawasan pada 7 April ini.

Paling menarik, kehadiran Tun pagi ini akan menjawab beberapa persoalan berkenaan kemasukan semula beliau kepada UMNO. Menjawab persoalan berkenaan, Dr Mahathir Mohamad mengesahkan akan menyertai semula UMNO, namun beliau tidak memaklumkan bilakah tarikh keramat itu.

"Saya datang nak ucap tahniah kepada Najib. Ucapannya juga sangat baik. Saya juga telah diyakinkan oleh Tan Sri Muhyiddin bahawa akan berlaku perubahan," katanya mengulas mengenai kehadirannya pada majlis penutup Perhimpunan Agung UMNO hari Sabtu.

Tun juga tidak menafikan pengumuman Muhyiddin dalam ucapan penggulungannya bahawa dia percaya beliau akan menyertai semula UMNO secara rasmi. "Tetapi bukan hari ini. Saya kena isi borang dulu. Nanti saya akan beritahu," katanya kepada agendadaily hari ini.

Saya juga teringat apabila beliau mengistiharkan keluar UMNO kerana kecewa dengan Pak Lah, beliau telah memberitahu para wartawan bahawa beliau akan kembali kepada UMNO setelah Pak Lah tidak menjadi perdana Menteri. Perkembangan semasa ini disambut baik oleh ahli UMNO kerana UMNO sangat memerlukan suntikan Tun untuk sama-sama membantu Presiden, Timbalan Presiden dan saf kepimpinan yang lain menghadapi serangan pembangkang yang tidak putus-putus.

Saya berasa terharu, sebak dan Insaf dengan peristiwa terbaru ini. Segala-galanya diberikan pelbagai tafsiran di atas pentas apabila Tun, Pak Lah dan barisan kepimpinan baru bersalaman dan mengangkat tangan menandakan biduk lalu, kiambang sudah bertaut semula. Melayu UMNO serius untuk bersatu semula. Uniknya UMNO yang sudah berusia 63 tahun semakin menunjukkan kematangan sesuai dengan usianya.

Perkara seumpama ini seperti proses peralihan kuasa yang terancang, sikap keterbukaan, memaafkan, kasih sayang, nilai-nilai persaudaraan yang jarang -jarang ditonjolkan di dalam UMNO. Kekuatan inilah yang menyebabkan UMNO masih bertahan dan akan kembali bertahta di hati orang-orang Melayu.

Selamat kembali Tun kepangkuan UMNO.

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com